Sinds 2008 moet weliswaar elke VvE over een reservefonds beschikken, maar nergens was vermeld hoeveel geld er in dat fonds moet zitten. Veel VvE’s vonden het daarom niet nodig om geld te storten in het reservefonds. Het gevolg is dat veel appartementencomplexen slecht worden onderhouden omdat er geen geld voor is en dat eigenaren met onverwacht hoge kosten worden geconfronteerd wanneer onderhoud of reparatie onvermijdelijk blijkt. Dat is na 1 juli 2016 verleden tijd, vanaf dan moet de VvE jaarlijks tenminste 0,5% van de herbouwwaarde in het reservefonds stoppen. Een VvE die het reservefonds vult op basis van een gedegen meerjarenonderhoudsplan, hoeft niet aan dat percentage te voldoen maar kan zelf op basis van deze planning de hoogte vaststellen.
Het hoger gerechtshof heeft in 2010 bepaald dat appartement eigenaren voortaan hun aandeel in het reservefonds moeten opgeven in box 3. Iedere bewoner zal 1/54 van het reservefonds
bij box 3 dienen op te geven.
In tegenstelling tot het eerder vermelde zal het bestuur om veiligheid redenen niet via de site de hoogte van het reservefonds publiceren.
Als u informatie wenst over de stand van het reservefonds
verzoeken wij u of een email te sturen aan het bestuur of een verzoek in de brievenbus van het bestuur te deponeren.
Het bestuur